Researches & creations

BodyTalker vzw is now vzw LICHTERLOH, founded by Ivo Kuyl and Juliane von Crailsheim on 20th of July 2015.

I About BodyTalker Ensemble 

‘BodyTalker’ (2009-2015) was found by Juliane v. Crailsheim in Brussels in order to develop body language on stage and to improve it through practices of dance, theatre and film. Juliane grew up in a close contact with a group of horses and there she experienced immediate, bodily communication. As a further step, she researches within “BodyTalker” this ‘knowledge’, that is written in each one’s body. Together with a group of dancers, sometimes other performers such as actors, musicians or horses, Juliane deepens into research. Through researches and creations, BodyTalker develops a way of expression that addresses perception on an instinctive level and therefore spectators with various backgrounds and surroundings. It is part of the research to present the work in different contexts (artistically and social-artistically) and countries (Belgium, Germany, Finland, Slovakia, France).

4

II VZW LICHTERLOH: een beknopte biografie

Ivo Kuyl en Juliane von Crailsheim vonden elkaar rond de noodzaak van een manier van theatermaken die gebaseerd is op research, die lichamelijkheid centraal stelt en noodzaak van nieuwe vormen van collectieve intelligentie wil onderzoeken.

Dat leidde tot eerste samenwerkingen, resp. in 2010 (rond Julianes tekst In the heat of Paris);  in 2013 rond Blauwdruk, Pantagleize en rond de eerste aanzetten voor ARENAKLAUN tijdens een festival van K.A.K. (2013) en 28,28,28…, tijdens datzelfde festival (2014).

Momenteel openen we verschillende platformen:

ARENA: eerste conflictlabo, een tijdelijk onderzoeksplatform met 18 deelnemers uit 5 artistieke disciplines. In een estaffettenloop-achtige structuur re-enacten 6 opeenvolgende teams eenzelfde waar gebeurd basisconflict rond familie en bezit. Elk team bestaat uit artiesten behorende tot éénzelfde discipline, resp. theater, dans, performance en circus. Elk mini-labo werkt tien dagen en eindigt met een toonmoment en een publieksgesprek.

STUDIO AVONTUUR, een format waarin we onze reflectie in en over de kunsten openbaar  maken. Zo organiseren we een avond waarin een rechter of advocaat, een clown en psychotherapeut samen met de ploeg en een publiek discussiëren over het basisconflict.

PLATFORM + x.  In “+ x: ontmoetingen” brengt Ivo Kuyl in het kader van zijn onderzoek aan het RITCS kunstenaars, collectieven en instellingen rond de tafel rond een algemene behoefte: hoe artistiek onderzoek mogelijk maken dat verbindingen legt tussen theater, dans en circus? Samen met de andere partners bepalen de kunstenaars in onderling overleg hoe het platform er vormelijk en inhoudelijk zal uitzien. Aan het einde van elke week zou er een toonmoment kunnen zijn; aan het einde van het platform een festivalletje waarin een stand van zaken aan een breed publiek getoond wordt. LICHTERLOH wordt met ARENA: tweede conflictlabo uitgenodigd.

PORTFOLIO JULIANE VON CRAILSHEIM

Between 2009 and 2015, Juliane von Crailsheim directed BodyTalker Ensemble and explored the possibilities of body language through divers researches and creations. Together with a group of dancers, sometimes other performers such as actors, musicians or horses she challenged communication within ourselves, between bodies, between us und our surrounding, the individual and the society. The approach happens through film, dance or performance.

Communication within one body

 “Could we f lie together?” (BE/SK, Premiere at Move Me festival STUK 2012)

IMG_5123

In this creation, Peter Savel and Juliane von Crailsheim challenge the dialogue between the biological structure and the social adaptation of the body. „Could we f lie together?“ is inspired by Franz Kafka’s short story ‘A report towards an Akademie.’ Kafka describes the difficulty to go backwards to our origins and at the same moment the difficulty to go forwards to what it is being a human. We open the dialogue between a biological and a social world in ourselves – their contradiction, their togetherness and their polyphony.  By and with Juliane v. Crailsheim, Peter Savel. Text: Juliane v. Crailsheim, C.G. Jung. (Presentations at STUK, CC Braschaat, STOK Banska Bystriza, Kiosk Festival Zilina (SK). This work won the POUCIN price for the best light design concept.

Click here for a review in de morgen: recensie Could We Flie DM220312

Trailer

Performance

F i l m  K a f k a – C a g e – a report to an academie (Franz Kafka), Paris (FR).

Approaching again Kafkas ‘Report to an academie’, Sébastian Amblard and Juliane von Crailsheim confront the conflict between biological structure and the social adaptation through spoken language in struggle with our body language.

S O L O (FI/BE, Premiere at CC Brasschaat 2012)

Solo is a performance over longing and imprisonment within the own body. What if limits are possibilities? What if a blockage makes dance? A violin transforms the body of a dancer through phases of animalism, youth and degrading. Sometimes poetic, sometimes archaic, it is a dialogue within the instrument body. From the artistic approach Solo we also created Solo in Dialoog (a social-artistic variation of Solo), that we often showed in elderly homes, and homes for children and adults with physical or mental sorrows. By and with Juliane v. Crailsheim, Shosha van Kranendonk. Supported and presented: Pro Artibus Tamisaari, Gallerie Sinne Heslinki,(FI), De Markten, CC Diepenbeck, CC Braschaat.  

Communication between bodies

Short movie ‘bodytalkers’ (GER 2009)

 Since 2009, BodyTalker researches the body language between horses and human, looking for the essential codes to be able to communicate. Here, we see the dancer Rob Fordeyn in communication with the horse Hatschi.

Talk” a short movie in sign language VGT (2010)

In this short movie a deaf boy uses sign language to communicate with hearing people. Even so they don t understand each other’s language, they interact. We use sign language as we work with body language as a matter of expression.

 STANDING UNDER STANDING I

BodyTalker started the long-term research ‘STANDING UNDER STANDING’ to research, what is written in our bodies and what finds manifestation in our surrounding. In this research we built an improvisation level where the dancers are in constant action and reaction, they read and translate what they understood in new movements.                     By and with: Juliane von Crailsheim, Shosha van Kranendonk, Steven Michel, Eleni Pieredes, Peter Savel.

cropped-Capture-d’écran-2012-09-03-à-10.00.29.png

Communications forms (2010)

To approach the essential of language, we developed a restricted movement vocabulary. The dancers Shosha van Kranendonk and Riina Kalmi communicate with each other in geometric forms. This work was created in the artist residency in Finland (Pro Artibus) and presented together with “Solo- work in progress” in Helsinki, (Kaapeli, Sinne Gallery) and Tammisaari.

communication forms 1

blauwdruk (BE 2013, 2014)

In this approach, we are looking for crucial dynamics in our bodies and within the group based on constellation works. Treating initiation rites, we expose us to recurrent paths.
By and with Aliz Péter, Danae Bosman, Juliane v. Crailsheim, Bert van Dijck, Lies Huygens and Peter Jacquemyn. Thanks to the support of Takt Dommelhof, Vooruit, CC Berchem, De Markten.

cropped-tromel.jpg

cropped-Lizus.jpg

SONY DSC

3

Communication between bodies and spaces

Façade (11 Min. 2009)

7 dancers in (their) construction site. A film of Juliane von Crailsheim. Dancers: Maité Espinasse, Anais van Aycken, Rob Fordeyn, Steven Michel, Anne Mino, Chaba Molnar, Eleni Pierides,. Camera: Joakim Chardonnens, Guillaume Grys, Pauline Richon, Editing: Antonio Trullén Funcia, Juliane von Crailsheim. Music, sound: Clément Marion. Mixage: Maxim Dubois.

‘A dialogue with a church’ (2009-2010 Minimes church Brussels, KADOC Leuven).

Referring to C.G. Jung, we deepen into archaic forms (such as the circle, the cross) that, appearing out of the psyche of the humans, find its analogy in the outside world. The dancers act and react at the same moment, as at the same time they perceive impulses from outside and let appear the impulses through their body.  In this research we confront the body of a human, the body of a building and the body of an instrument (Organ). 

By and with: Juliane von Crailsheim, Rob Fordeyn, Sosha van Kranendock, Steven Michel, Anne Mino, Chaba Molnar, Eleni Pierides, Anna Till. Organ Music: Peter Ewers, Francois Hutard. 

tradition SW

tradition 9

“In Heat of Paris” 2009 A research in elderly homes.

"Heat of Paris" Extract of a research August 2009

Un portrait du chorégraphe Arco Renz (11 Min. 2014, allemand, sous-titré en anglais): ICH BIN EINFACH JEMAND DER TANZT (Je suis simplement quelqu’un qui danse):

Further films by Juliane v. Crailsheim: https://vimeo.com/julianevoncrailsheim

 

2016 Dramaturgie bij ‘Trapped insite’ van Satya Roosens en studio Eclipse:

Zie ook samenwerking met Ivo Kuyl / onderzoek in de kunsten. 

 

PORTFOLIO IVO KUYL

Onderzoek in de kunsten:

Pantagleize – RITCS 2013

Een artistieke onderzoek van Ivo Kuyl ism Nona Buhrs, Harry Cole, Johan Dehollander, Matthijs de Ridder, Lotte Diependaele, Aurelie Di Marino, Dries Gijsels, Nathalie Goossens, Ivo Kuyl, Nikolas Lestaeghe, Frits Maris, Tijs Michiels,  Geert Opsomer, Lieve Pynoo, Femke Stallaert, Stef Stessel, Tim Thielemans, Marc Vandermeulen, Sarah van der Vlerk, Juliane von Crailsheim, Michael Yallop.

Productie: KVS & RITS (Erasmushogeschool Brussel). Met de steun van het BOAB-onderzoeksfonds van de Universitaire Associatie Brussel en het Kunstenplatform van de EhB-kunstdepartementen en de Vrije Universiteit Brussel.

Vademecum voor de jonge zelfmoordenaar RITCS 2016

Een artistieke onderzoek van Ivo Kuyl ism Marieke Anthoni, Juliane von Crailsheim, Tim Natens, Dries Notelteirs, Johan Petit, Amber van Rooijen, Femke Stallaert, Lucas Van De Voorde, Charlotte Verdick, Nele Vermeulen

Nu volgt een kleine greep uit de activiteiten die Ivo Kuyl sedert 1983 binnen de theatersector heeft ontplooid.

1. “ARCA haalt Starkadd uit het museum”, een artikel van Geert Opsomer over Starkadd van Alfred Hegenscheidt in een regie van Pol Dehert en Herman Gilis (1986), één van de mooiste producties waaraan ik ooit als dramaturg heb meegewerkt. Ik was van 1983-1989 free lance-dramaturg bij Pol Dehert en Herman Gilis in het ARCA-theater te Gent.

http://theater.ua.ac.be/etc/page.py?f=1984-03_jg2_nr6_38-44.xml

2. Vermelding van Amphitryon in de Nederlandse Theaterencyclopedie (regie: Gabriele Jakobi), de in mijn ogen interessantste productie waaraan  ik heb meegewerkt als dramaturg  bij de Stichting Noordelijk Theater De Voorziening te Groningen van 1989-1991)

http://theaterencyclopedie.nl/wiki/Amphitryon_-_Stichting_Noordelijk_Theater_De_Voorziening_-_1989-09-29

3. Compilatie 2 van Ge moet niet per sé ananas gegeten hebben om te weten DAT DAT ongelooflijk lekker is, naar Louis Paul Boon in een regie van Johan Petit en Bart Vannuffelen, waarin ik mee heb gespeeld (Oude Soo en Detective Raffles), Martha Tentatief in co-productie met Theater Antigone, Jos Verbist. Geselecteerd voor het theaterfestival 1998.

https://www.youtube.com/watch?v=sm0L6Q34hTI

4. Recensie NRC-Handelsblad over Een wereld van papier zal heel de wereld wezen, naar Guido Gezelle, regie: Jos Verbist, Theatre Antigone in co-productie met Hollandia, Zaandam, waarin ik de tekstbewerking heb gedaan en heb meegespeeld als “Guido Gezelle”.

https://www.nrc.nl/nieuws/1999/05/28/gods-rijmelende-gezant-op-zoek-naar-schrijverke-7448799-a1208569

5. Verslag van de jonge Schotse theatermaker Alan Mc Kendrick, één van de alumni van het Internationales Forum des Berliner Theatertreffens over de workshop onder leiding van Ruud Gielens en mezelf (2010), waar hij aan geparticipeerd heeft.

http://blog.goethe.de/crossovers/archives/29-Alan-McKendrick-Berlin-Theatertreffen-Internationales-Forum,-May-2010.html

6.  Mijn voordracht in het kader van de « Deutsche Dramaturgische Gesellschaft » over de KVS als intercultureel stedelijk platform (2011) Samen met Hildegard Devuyst en Jan Goossens was ik de initiatiefnemer voor de omvorming van de toenmalige KVS tot een intercultureel stedelijk platform dat zich concentreert op een “dramaturgie van de stad”.

http://dramaturgische-gesellschaft.de/assets/Uploads/ContentElements/Attachments/Ivo-Kuyl-Theater-zwischen-Stadt-und-Welt-Ein-Beispiel-aus-Bruessel.pdf

7. Recensie Els van Steenberghe over Gregoria van Maurice Gilliams in een regie van Bart Meuleman, waarin ik meespeelde. Deze productie werd geselecteerd voor het theaterfestival 2011.

http://focus.knack.be/entertainment/podium/theater-gregoria-kvs/article-opinion-191113.html

8. Een korte historiek van « Etcetera », waarin ook plaats wordt ingeruimd voor het hoofdredacteurschap van Johan Reyniers. Onder zijn leiding zat ik samen in de redactieploeg van ETCETERA van 2007-2014, wat hier wordt vermeld.

http://www.e-tcetera.be/historiek

9. Copie van een van mijn artikelen in « Etcetera » over « De waarheidscommissie »  (2013) van Action Zoo Humain.

https://planning.actionzoohumain.be/files/DeWaarheidscommissie/Persrecensies/2013-whc-etcetera-expo-zoo-humain_0613.pdf

10. Interview met Dries Gijssels, Ivo Kuyl en Sarah Vandervlerk in EHB-Magazine over mijn artistiek onderzoek rond Pantagleize, co-productie KVS-RITCS (2013) waarin ik zelf heb meegespeeld.

https://www.scribd.com/document/132821339/EhBmagazine-10-voorjaar-2013

10. Afdeling  Dramatische Kunsten RITCS winnaar van de Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Podiumkunsten 2014. Ik was één van de “founding fathers” van deze opleiding, samen met Dirk Buysse, Pol Dehert, Geert Opsomer, Jos Verbist en Marnix Verduyn. Ik ben er al sedert 1995 werkzaam.

https://www.ritcs.be/sites/default/files/article/brochure_Vlaams-Cultuurprijs-voor-Podiumkunsten_2014.pdf

12. Aankondiging Vademecum voor de jonge zelfmoordenaar (2016), artistiek onderzoek van Ivo Kuyl aan het RITCS (samen met Juliane von Crailsheim en Johan Petit).

https://www.ritcs.be/en/agenda/toonmoment-3-ba-drama-spel-ism-2-ba-podiumtechnieken-vademecum-voor-de-jonge-zelfmoordenaar-0

13. Interview met Ivo Kuyl door Matthias Görz in Theatermagazin, in het kader van Eurotopia, Stadtheater Freiburg-im-Breisgau, waarin 8 internationale kunstenaars (waaronder Milo Rau en Faustin Linyekula)  theatrale statements hebben gemaakt.  Van 2015-2017 was ik als co-curator aan dit project verbonden.

https://issuu.com/theater.freiburg/docs/eurotopiamagazin/12

 

klick hier voor: beknopte CVs JvC+IK